De fleste norske spedbarn begynner i barnehage omkring 1 års alder, de yngste kan være nede i 7-8 mnd. En studie fra 2013 viste til at 96% av alle norske barn i alderen 3-5 år går i barnehage[56].
Hvorvidt det å være i barnehage er bedre eller dårligere enn å være hjemme med foreldre i småbarnsalder er ikke entydig. A. Holte (Folkehelseinstituttet) har oppsummert at tidspunkt for oppstart i barnepassordning utenfor hjemmet ikke ser ut til å ha noen betydning verken for senere adferdsutvikling eller skoleprestasjoner[57]. Dette framgår både av norsk og amerikansk forskning. Videre hevder han at høy kvalitet på omsorgsmiljøet i hjemmet fremmer selvregulering blant barn som ikke er i barnehage. Høy kvalitet på barnehagens tilbud fremmer selvregulering blant barn som lever med dårlig læringsmiljø i hjemmet. Det ene miljøet kan med andre ord kompensere for det andre. Begge miljøer gir – hvis de har god kvalitet – positive langtidseffekter på både kognitiv og sosial utvikling opp til 11 år[57].
Samtidig som satsning på barnehager har vært høyt på den politiske agendaen en årrekke er det et faktum at kvalitet på barnehager er svært varierende mht. faglige krav, bemanningsnormer og lekeområders utforming. Helmikstøl refererer at bare 6% av befolkningen mente barnehager var et nasjonalt kjernesatsningsområde[56].
For barn i risiko for utviklingsforsinkelser er gode barnehager spesielt viktig. Et godt samarbeid med familien omkring valg av barnehage, tid for oppstart og lengde på tilvenning kan være betydningsfullt. Helsesøstre som følger opp slike familier bør aktivt bidra i å bygge en god foreldre-barnehage-allianse allerede fra start.
Barnehagepersonell har mye kunnskap om småbarnspedagogikk, utvikling og betydningen av lek mm. De kan imidlertid ha lite kunnskap om spesielle tilstander som er aktuelle for sårbare grupper av barn, for eksempel prematurt fødte barn, barn med uavklarte plager mm. Her er det viktig at helsepersonell i kommunen støtter familiene på en mestringsfremmende måte og bygger bro mellom mulige misforståelser som vokser ut av forskjellen mellom å ha et helse-relatert versus et pedagogisk motivert fokus. En god start i barnehagen er viktig både for barnet og foreldrene[58].
Tilgjengelig ressurser når det gjelder oppstart i barnehage:
Nettstedet "Oppstart i barnehagen" er utviklet av Læringssenteret ved Universitetet i Stavanger.
Utdanningsdirektoratets nettsider om barnehagedrift i Norge
Anbefalt lesing
Salaby Barnehage, Grønne tanker-glade barn. Et nettsted utviklet med støtte fra Utdanningsdepartementet
Digital sangbok her