Motorisk utvikling
En av spedbarnsforskningens pionerer (B. Brazelton) beskriver spedbarnets totale utvikling som uløselig knyttet til barnets “driv” mot å få kontroll over bevegelsene, styrke og koordiansjon til å komme seg opp og fram[21]Brazelton B, Sparrow JD (red.). Touchpoints, birth to three, 2.ed. Boston, Da Capo press, 2006. [22]Brazelton TB, Nugent KJ (red.). Vurdering av nyfødte barns atferd, Neonatal Behavioral Assessment Scale (NBAS), 4. ed. Tromsø/Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2013.. Evnemessig, følelsesmessig og bevegelsesmessig utvikling er nært sammenvevd[11]Smith L, Ulvund SE. Spedbarnsalderen. Oslo, Universitetsforlaget, 1999.. For barn som har behov for hjelp til å nå ulike milepæler er også måten hjelpen gis avgjørende. Barnefysioterapeut Gunn Kristin Øberg har vist at fysioterapeuters sensitivitet i samspill og aktivitet med sårbare barn er avgjørende for hvorvidt barnet klarer nyttiggjøre seg utviklingsstøttende hjelp[32]Øberg GK. Fysioterapeuters oppmerksomhet og dynamiske hender i behandling av for tidlig fødte barn. Fysioterapeuten 2009, 8:18-25..
Det er dessuten dokumentertet at prematurt fødte barn i Norge fortsatt identifiseres med betydelige forsinkelser hva angår motorisk utvikling[33]Evensen KAI. Oversikt fra en doktorgradsavhandling: Motoriske problemer hos tenåringer født for tidlig eller for små. Fysioterapeuten 2011, 4:20-24..
Under vises en oversikt hentet fra Ulvunds bok ” Forstå ditt barn 0-2″[34]Ulvund SE. Forstå ditt barn 0-2. Oslo, Cappelen Damm, 2011..
Ferdighet | Gjennomsnitt | Variasjon |
---|---|---|
Løfter hode og bryst i mageleie | 8 uker | 3-20 uker |
Snur seg fra side til rygg | 8 uker | 3-20 uker |
Sitter med støtte | 3 mnd | 2-6 mnd |
Sitter alene | 7 mnd | 5-9 mnd |
Krabber | 7 mnd | 5-11 mnd |
Reiser seg opp | 9 mnd | 6-12 mnd |
Står alene | 11 mnd | 9-16 mnd |
Går med støtte | 9,5 mnd | 7-12 mnd |
Går alene | 12 mnd | 9-17 mnd |
Går opp trapper med hjelp | 16 mnd | 12-23 mnd |
Går opp trapper alene | 25 mnd | 18-30 mnd |
I samarbeid med en mediebedrift har Høgskolen i Bergen laget en film om barns motoriske utvikling. Filmen viser konkrete utviklingssteg, ulike reflekser og hvordan noen av disse gradvis innlemmes i målrettede bevegelser mens andre forsvinner. Høgskolelektor Karen Klepsvik står bak filmen. Den er en verdifull kunnskapskilde for alle som skal bygge egen kunnskap om barns motoriske utvikling.
Vi følger de to babyene Marius og Tomine sin motoriske utvikling steg for steg, fra de er fem dager gamle til de er 15 måneder. Dokumentaren gir en innføring i sentrale motoriske utviklingstrekk i barnets første leveår. Høgskolelektor Karen Klepsvik står bak filmen. Produsert av Mediesenteret, Høgskolen i Bergen.