Helsestasjonens rolle
Helsestasjonens oppgave er å drive forebyggende og helsefremmende arbeid for gruppen 0-20 år[38]Helsedirektoratet. Helsedirektoratets retningslinjer for helsestasjonsarbeid [40]Sosial og Helsedepartementet. Kommunenes helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, Oslo, 2003. [75]Glavin K, Kvarme LG. Helsesøstertjenesten: fra menighetssykepleie til folkehelsevitenskap. Oslo: Akribe, 2013.
. Helsestasjonsarbeidet deles inn i to grupper; Helsestasjon 0-5 år og Skolehelsetjenesten. Alle tjenestene i helsestasjonen er gratis.
De aller fleste kommuner har også jordmortjeneste som er organisert under Forebyggende helsetjenester. Jordmødrene ivaretar den gravide og det behov som den blivende familie har i svangerskapet og fram til fødsel. Kommunalt ansatte jordmødre, eller jordmødre ved ulike legekontor har kontakt med helsesøstre i varierende grad.
Helsestasjon 0-5 år er et tilbud til barn og deres familie fra fødsel og fram til skolestart. Her følges barnet og familien med konsultasjoner til faste tidspunkt[38]Helsedirektoratet. Helsedirektoratets retningslinjer for helsestasjonsarbeid.
Helsesøster setter alle vaksinene i vaksinasjonsprogrammet som fastsettes og oppdateres av Folkehelseinstituttet[39]Statens helsetilsyn. Vaksinasjonsprogrammet (lenke) (NHI – Norsk Helseinformatikk). Barna blir veid, får målt høyden, og hodeomkrets[29]Helsedirektoratet. Nasjonale faglige retningslinjer for veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. IS-1736. Oslo, 2010.. Det gjøres tester av syn, hørsel, motorisk utvikling og språkutvikling. Man kartlegger og veileder i forhold til ernæring, søvn, ulykkesforebygging, samspill, tilknytning og grensesetting. Ved spesielle alderstrinn gjøres det en standardisert legeundersøkelse.
Helsestasjoner finnes i alle kommuner og deres oppgaver svært mangeartede. I tillegg til offentlige retningslinjer er helsestasjonens virksomhet skrevet ut i både rapporter og bøker[38]Helsedirektoratet. Helsedirektoratets retningslinjer for helsestasjonsarbeid
[40]Sosial og Helsedepartementet. Kommunenes helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, Oslo, 2003. [41]Holme H, Olavesen ES, Valla L, Hansen MB (2016). Helsestasjonstjenesten. Barns psykiske helse og utvikling. Gyldendal forlag. [42]Norsk Sykepleierforbund. TRYGG, TYDELIG OG TILGJENGELIG. Rapport om helsestasjon og skolehelsetjenesten. NSF, 2015.. Via bruk av siden «helseadresser.no» kan man finne ut hvilke tilbud som finns i ulike kommuner.
Retningslinjer for helsestasjons- og skolehelsetjenesten er beskrevet i egen veileder fra Helsedirektoratet. Veilederen illustrerer bredden og mangfoldet i helsesøsters kontakt med familiene: Barnets trivsel og vektøkning, amming og annen ernæring, samspill, fødselsopplevelser, foreldrerolle, familiesituasjon, sosialt nettverk, mors fysiske og psykiske helse, barnestell og -utstyr, barneulykker, røyking, inneklima, rusmidler, krybbedød, trygdeytelser, etterkontroll og prevensjon. I 2016 ble det utgitt en ny bok med oppdatert forskningsbasert kunnskap relatert til forebyggende helsearbeid[75]Glavin K, Kvarme LG. Helsesøstertjenesten: fra menighetssykepleie til folkehelsevitenskap. Oslo: Akribe, 2013.
.
I løpet av hjemmebesøket gjennomgår også helsesøster familieanamnesen og gjør en somatisk helseundersøkelse:
- Hud: Gulsot/icterus, inspeksjon av navle, anamnese når det gjelder hudsykdommer og atopi.
- Hals: Torticollis.
- Atferd/kontakt: Barnets temperamentsstil og initiativ til kontakt.
- Bevegelsesmønstre: Symmetriske bevegelser, Hyper/hypertoni.
- Syn: Blikk-kontakt.
- Hørsel: Hørselsreaksjon.
Anbefalt lesing
Sintef-rapport 2020. Helsesykepleiere i helsestasjons og skolehelsetjenesten.
Glavin K, Kvarme LG (2003) Helsesøstertjenesten:fra menighetssykepleie til folkehelsevitenskap. Oslo: Akribe